WAAROM BESTAAT DE INFLUENCERODE?
Het korte antwoord: omdat influencers nood hebben aan informatie en houvast en omdat ze zich bewust moeten zijn van hun impact op hun volgers en hoe belangrijk het kan zijn wat je wel of niet deelt met je volgers.

Het lange antwoord:

TikTok, Instagram, Twitter en andere sociale mediakanalen zijn al jaren de populairste apps onder jongeren. Dat is geen verrassing. Uit de SMI-Barometer van 2022 van de Arteveldehogeschool, het jaarlijkse onderzoek naar hoe bedrijven hun merk via sociale media kunnen versterken bij Vlaamse jongeren, weten we dat 87% van die jongeren influencers volgen op sociale media. Die influencers zijn grotere rolmodellen voor jongeren dan traditionele BV’s waardoor ze een grote impact hebben op hun volgers en die impact kan zowel positief als negatief zijn.

Zo’n impact hebben op je volgers, dat is geen gemakkelijke verantwoordelijkheid. Net zoals we van bekende koppen, journalisten en tv-omroepen verwachten dat ze verantwoord omgaan met hun invloed, verwachten we dat ook van influencers.

Maar hoe moeten ze dat doen? Uit een bevraging van Vlaamse influencers door de UGent en de Arteveldehogeschool blijkt dat 3 op 4 influencers positief staan tegenover een deontologische code. Influencers geven zelf aan dat ze nood hebben aan informatie en houvast. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met een volger die je contacteert met donkere gedachten? En wat moet je doen als je te maken krijgt met pestgedrag, in je DM’s of in je comments?

Zie hier, de influencercode. Een handleiding voor mensen die online actief zijn en een impact uitoefenen op hun volgers, en in bredere mate de maatschappij. De influencercode is een verzameling van vragen die je jezelf ongetwijfeld al gesteld hebt met - gelukkig - de antwoorden erop. Het zijn tools die je helpen bij je influenceractiviteiten. Ze geven aan hoe je best reageert op moeilijke vragen van volgers, wat je beter niet zegt of zelfs helemaal niet mag zeggen.

Verspreid over verschillende thema’s zoals discriminatie, mentale welzijn, privacy, geld, enz. verwijst de influencercode ook door naar organisaties en experten voor meer informatie . Of waar je terechtkan voor heel specifieke vragen.

De influencercode zal nooit volledig afgewerkt zijn. Het is een levend document dat constant aangepast kan worden aan de noden van influencers en aan de thema’s die belangrijk zijn in onze (online) maatschappij. Op die manier kunnen influencers authentiek én verantwoord blijven communiceren met volgers.

de partners van de influencer code