Wil je Jackass achterna gaan?

Sommige influencers doen alles voor de likes, zoals het nemen van extreem gevaarlijke selfies in hachelijke situaties. Maar het leven is geen Jackass-film. Het maken van content op gewaagde plekken of omstandigheden is een zorgwekkend fenomeen.

“Hoe hoger het risico, hoe hoger de likes” moeten sommige contentmakers denken wanneer ze een hoge klif beklimmen zonder beschermend materiaal of onoplettend op de autostrade racen. Maar omdat ze tegelijkertijd met hun camera bezig zijn, verslapt hun aandacht voor de gevaarlijke situatie. Het risicogedrag kan leiden tot lichamelijke letsels of zelfs tot een dodelijke afloop.

Deze dodelijke selfies kunnen het gevolg zijn van aandachtsblindheid. Want de aandacht gaat volledig naar het nemen van de selfie en niet meer naar de gevaarlijke context waarin die genomen wordt. 

Denk twee keer na voor je bepaalde risico’s neemt en sommige risico’s neem je beter gewoon niet.

Challenges zijn levensgevaarlijk

Omdat risicogedrag sociale media overspoelt, worden volgers er ook vaker mee geconfronteerd. Hierdoor zouden zij ook sneller de stap kunnen zetten naar gevaarlijk gedrag. Uit onderzoek van de School for Mass Communication Research, KU Leuven bleek namelijk dat het nemen van risky selfies niet zo uitzonderlijk is bij jongeren. Bovendien, als ze vaak risky selfies zien van influencers waar ze naar opkijken, kan hen dat doen denken dat zo’n gedrag normaal is en zullen ze er positiever tegenover staan. 

Challenges zijn hier een ultiem voorbeeld: hoe leuk ze ook zijn, sommige zijn levensgevaarlijk.

Om het fenomeen aan te pakken, heeft YouTube zijn beleid over gevaarlijke uitdagingen en pranks verstrengd. Video’s en livestreams over illegale activiteiten en challenges die een risico tot lichamelijke letsels of overlijden met zich meedragen, worden verboden op het videoplatform.