Wat kan je doen als jouw volgers zich niet goed voelen?

Je volgers leven met jou mee en jij, natuurlijk, ook met hen. Dat is niet meer dan normaal. Hulpvragen van volgers kunnen je persoonlijk raken. Misschien schrikt het je zelf af om te reageren, of ben je bang om foute dingen te zeggen: geen stress! Voel je alleszins nooit verplicht om op alle berichten van je volgers te reageren.

Uit een online bevraging van Vlaamse influencers door de UGent en de Arteveldehogeschool.
Tips om te reageren op hulpvragen

Het is niet gemakkelijk om te antwoorden op verontrustende berichten. In de eerste plaats is het bericht een vraag om gehoord of gezien te worden, een vraag om erkenning dus. Het krijgen van die bevestiging is vaak super belangrijk en antwoorden kan dus heel betekenisvol zijn voor je volger. 

En toch moét je niet antwoorden op alles: de meeste van je volgers verwachten dat ook niet.

Wat kan je doen?

Normaliseren in de plaats van problematiseren;

Laten weten wat het bericht met jou doet, want aangeven dat je ongerust of bezorgd bent om iemand kan veel betekenen voor die persoon;

Antwoorden met open vragen zodat de persoon hun verhaal kan vertellen, maar enkel als jij je daarbij comfortabel voelt en voel aan wanneer de volger toch niet uitgebreid wil spreken;

Moedig de persoon aan om met iemand in hun omgeving te praten, want in een online context is het moeilijk om het probleem juist in te schatten;

Moedig op een zorgzame manier aan om professionele hulp te zoeken als je denkt dat dat nodig is en combineer de doorverwijzing met een hoopvolle boodschap, waarin je de kracht of sterkte van iemand in de verf zet.

Je kan ze vervolgens doorverwijzen naar de juiste instanties:

En als je niet zeker bent met wie ze contact moeten opnemen, kan je ze altijd doorverwijzen naar Wat Wat.

Je hoeft niet via DM te antwoorden, je kan het onderwerp ook bespreekbaar maken op je openbaar profiel (zonder te verwijzen naar de volger die je erover contacteerde):

In geval van acute nood, kan je als influencer ook steeds zelf contact opnemen met de hulpdiensten op het nummer 112: zorg ervoor dat je indien mogelijk de adresgegevens van de persoon die hulp nodig heeft bij de hand hebt.

Wat doe je best niet?

Minimaliseer de problemen niet;

Het is niet aan jou om te oordelen over de ernst van iemands problemen of om iemands gedachten of gevoelens in twijfel te trekken. Iedereen ervaart bepaalde gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier en de impact ervan verschilt van persoon tot persoon. Luister dus zonder te oordelen en toon begrip;

Reik niet onmiddellijk oplossingen aan;

Iemand die het moeilijk heeft, wil eerst en vooral dat de problemen serieus genomen worden en dat ernaar geluisterd wordt. Maak dus tijd voor het verhaal van de persoon (of verwijs naar iemand uit hun omgeving), en toon begrip voor de negatieve gedachten en gevoelens waar ze mee kampen.

Beloof niet dat jij het probleem kunt oplossen. Hoewel het heel wat zal betekenen voor de persoon in kwestie dat ze bij jou terecht kunnen, zal je hiermee weinig oplossen. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.

Maak geen diagnose en plak geen label op het probleem.

Deze tips zijn gebaseerd op de aanbevelingen van 4 voor 12.

Volg ons op instagram