Wat is branded content en wat zijn de regels?

Wanneer is content gesponsord?
Uit onze poll op Instagram bij influencers.

We moeten beginnen bij het begin: wat is brandend content nu juist? Wel, er is sprake van branded content als:

  1. Je een merk, bedrijf, product of dienst in jouw post, story of video vermeldt (tekst/visueel/auditief).
  2. Én je voor die vermelding een bepaald voordeel ontvangt van het bedrijf achter dat merk of product of dienst: of dat nu geld is, kledij, een tegoedbon, een ticket voor een evenement, een restaurantbezoek, een reis, een commissie of zelfs een gratis sample.

Ook een kledinglijn die je samen met een merk uitbrengt, is reclame die je moet duiden. Maar als je zelf producten gekocht hebt aan de gewone prijs (zonder een verkregen voordeel van dat merk) en die deelt, is dat geen branded content.

Deel je commerciële posts? Zorg dan dat het duidelijk is voor jouw volgers.

Als je content post die branded is, moet je dat duidelijk herkenbaar maken voor jouw volgers. Zo weten zij dat je reclame maakt en waarvoor. Volg daarvoor deze drie simpele stappen:

  1. Zorg dat je content een label draagt: ‘advertentie’, ‘publiciteit’, ‘reclame’ of ‘advertising’/’advertisement’ voor een anderstalig publiek aan het begin van je copy of leesbaar in beeld (gebruik geen afkortingen).

    Enkel bij foto’s mag er soms ook het woord ‘gesponsord’ gebruikt worden: wanneer er geen afspraken of verwachtingen zijn over het aantal of de inhoud van de posts, geen contract werd opgemaakt voor de communicatie, geen commissie wordt verdiend op basis van het aantal clicks.   
  1. Tag het bedrijf of de organisatie waarmee je samenwerkt.
  2. Tijdens het uploaden geef je aan dat jouw content commerciële communicatie bevat.
Betaald partnerschap toevoegen bij Geavanceerde instellingen in Instagram

Je vermijdt boetes door gewoon de bovenstaande drie stappen te volgen.

En is dat met een hashtag?

Het is verplicht om je brandend content te voorzien van labels, maar niet per se van hashtags. Zorg gewoon dat je ‘advertentie’, ‘publiciteit’ of ‘reclame’ (‘advertising’ bij een anderstalig publiek) of in bepaalde gevallen (alleen bij foto's) ‘gesponsord’ in het begin van je copy en je komt niet in de problemen.

Afkortingen of gelijkaardige termen zoals ‘ad’, ‘collab’ en ‘gifted’ volstaan niet.

Jouw volgers willen dat je zegt wanneer je gesponsord bent
Dit zijn cijfers uit de SMI-Barometer.
Mag je voor alles reclame maken op jouw profiel?

Voor sommige producten mag je helemaal geen reclame maken op jouw sociale media als influencer:

  • sigaretten, elektronische sigaretten, navulverpakkingen van tabak en andere tabaksproducten
  • geneesmiddelen voor menselijk gebruik en medische behandelingen voor menselijk gebruik die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn
  • wapens en speelgoed dat op wapens lijkt

Bovendien is het verboden om kinderen onder de 12 jaar rechtstreeks aan te sporen producten te kopen (bijvoorbeeld: ‘koop nu’). 

"En wat als ik reclame gewoon niet vermeld, krijg ik dan sowieso een boete?"

Rustig daar, cowboy. Als je niet duidelijk aangeeft dat jouw content reclame bevat volgens de drie stappen (hier gaan we weer: label - partner taggen - aangeven bij het uploaden), kunnen overheidsinstanties procedures opstarten en jou inderdaad een boete geven. Dat geldt voor alle media: misschien heb je wel eens gehoord van de monsterboetes voor tv-zenders omdat ze reclameregels hebben overtreden?

De FOD Economie en de Vlaamse Regulator voor de Media houden nauw toezicht op de opvolging van de drie stappen. De inspecteurs houden elke dag toezicht op sociale media en speuren naar branded content die niet zo bestempeld is, hashtag of niet.  

Ook de Jury van Ethische Praktijken inzake Reclame, kortweg JEP, heeft aanbevelingen uitgewerkt met betrekking tot influencermarketing. Die aanbevelingen laten ook de vermelding van ‘productplaatsing’ toe, maar de Vlaamse Regulator voor de Media en de FOD Economie niet. Dus het is beter om ‘productplaatsing’ toch niet te gebruiken als je zeker geen boetes wil krijgen.

Nog vragen over hoe je reclame duidelijk herkenbaar moet maken?

Volg ons op instagram