Wat als jouw online aanwezigheid even te veel wordt?

Uit een online bevraging van Vlaamse influencers door de UGent en de Arteveldehogeschool

Wist je dat we allemaal, influencer of niet, gemiddeld meer dan drie uur per dag op onze smartphone zitten (imec.digimeter 2021)? Zaten we op een stoel, dan vielen we er nu van af (maar we zijn een website). 

Weet jij hoeveel tijd je spendeert op je scherm? In de app van Instagram zelf, onder ‘Je activiteit’, kan je bijvoorbeeld zien hoe lang je actief bent op Instagram.

Als je die schermtijd verder wil controleren en misschien inperken, kan dat met deze tips van Mediawijs.

“Ik wil het weerbericht checken en voor ik het weet zit ik een half uur op TikTok zonder te weten wat ik nu net ging doen.”

Herkenbaar? Het overkomt ons allemaal wel eens, maar eigenlijk is het niet onze schuld. Sociale media en hun apps hebben een donker kantje. Ze zijn namelijk gemaakt om je zo lang mogelijk online te houden. Hoe langer jij op de app zit, hoe beter voor hun cijfers.

Logisch dus dat je de hele tijd aan dat scherm gekluisterd zit. Mediawijs heeft enkele van die snode trucjes van socialemediaplatformen opgelijst voor jou.

“Ik check mijn eigen stats meer dan stories van anderen.”

Je bent niet de enige die je eigen cijfers meer bekijkt dan wat er gepost wordt door de mensen die jij volgt. Natuurlijk ben je trots op je werk en je creaties. Het is leuk en bevredigend om daarvoor bevestiging te krijgen, maar hoe komt dat juist?

Elke nieuwe like, elke nieuwe volger zorgt voor een boost van dopamine in je lijf. En dopamine is… het gelukshormoon. Maar hoe meer dopamine je krijgt van zo’n like, hoe meer likes je de volgende keer nodig hebt om je even gelukkig te voelen erdoor. Je wil altijd maar meer!

En dat constant aanwezig zijn, het constant checken van hoe goed je bezig bent, is heel erg vermoeiend en kan doorwegen op je gemoed. 

Is het tijd voor een digital detox?

Als het je allemaal even teveel wordt - die afgelikte en afgelikete digitale wereld, je keuze over wat te posten of je statistieken checken of je vindt zelf dat je schermtijd de laatste tijd wel erg veel is - dan is het een goed idee om eens een zogenaamde ‘digital detox’ in te lassen en even af te kicken van de nood om op sociale media te zitten.

Iets bewuster omgaan met je schermtijd kan er namelijk voor zorgen dat je productiever bent in je vrije tijd, op school of op je werk, je meer gefocust bent en zelfs beter slaapt. 

Digitale detoxen hoeft trouwens niet te betekenen dat je volledig offline gaat. Deze vijf tips kunnen al een positieve invloed hebben op je socialemediagebruik:

  • Maak je slaapkamer schermvrij;
  • Zet je notificaties (deels) uit;
  • Vermijd FOMO en maak bewuste keuzes over welke apps je gebruikt;
  • Leg je gsm weg tijdens het eten;
  • Stel jezelf de vraag: wil ik bewust iets bekijken of doe ik het gewoon uit verveling? 

Meer weten over digital detox? Check dan het dossier van Mediawijs.