Vergelijken je volgers zich met jouw digitale versie van je echte leven?

Veel van jouw volgers zullen zich regelmatig vergelijken met de verhalen en de foto’s die jij online plaatst, net zoals jij dat ook wel eens doet bij mensen die je zelf volgt. Het blijft tussen ons: jouw posts en stories zijn niet altijd een weerspiegeling van wat je echt aan het doen bent en kunnen een vertekend beeld geven van jouw leven. Alleen zijn jouw volgers zich daarvan niet altijd bewust.

“Mensen worden toch niet ongelukkig van wat ik post?”

Wat jij post, bepaalt deels wat je volgers voelen. 27% van de jongeren op sociale media gaat zich onzeker voelen als ze zichzelf vergelijken met anderen, terwijl 26% zich ook minder populair gaat voelen. Als ze zien dat anderen veel plezier maken, gaat 21% zich jaloers voelen en 15% wordt er ongelukkig van. Jouw posts zijn niet allesbepalend, veel hangt ook af van hoe passief of actief je volger sociale media gebruikt.

Als je af en toe onbewerkte foto’s post of vertelt dat je een mindere dag hebt, krijgen je volgers een eerlijk beeld van jouw leven. Durf af en toe te leven zonder filter. Zo kan je een positieve impact hebben.

Uit onderzoek van de School for Mass Communication Research KU Leuven.
Is jouw profiel wie jij bent?

Jongeren vinden van zichzelf dat hun sociale media ‘een beetje goed’ tot ‘goed’ tonen wie ze zijn. En toch: 44% gaat wel foto’s bewerken voor ze die online zetten en 45% zet een fotoshoot op poten om een toffe foto te maken.

Bijna 9 op de 10 jongeren gooit geregeld foto’s online waarop ze plezier maken of gelukkig zijn. En foto’s waarop ze onzeker of ongelukkig zijn? Die worden slechts gepost door 1 op de 10 jongeren.

Uit onderzoek van de School for Mass Communication Research KU Leuven.

En meisjes specifiek, die gaan vaak nog een stapje verder. Volgens onderzoek gaan die vaker foto’s bewerken, doen ze vaker een een fotoshoot en proberen ze gewoon een beetje perfecter over te komen op sociale netwerksites. Hun stories tonen coole dingen, terwijl de situatie in het echt niet zo speciaal was. Bovendien tonen meisjes vaker meer dat ze plezier maken, terwijl ze zich eigenlijk aan het vervelen zijn.

“Ik deel alleen maar leuke dingen van mijn dag”

Het is ergens wel logisch dat je enkel de toffe momenten van je dag deelt, maar het geeft ook een vertekend beeld aan je volgers. Die zouden kunnen gaan geloven dat jouw wereld enkel rozengeur en maneschijn is. Alsof we allemaal constant moeten streven naar het beste van het beste. Zoals we al eens gezegd hebben: probeer (af en toe) te leven zonder filter.

“Ik deelde onlangs dat ik me slecht voelde. En binnen de 24 uur stuurden ongeveer 300 mensen me dat ze zich ook slecht voelen.”

Wel, dat is een mooi compliment. Het vraagt moed om je kwetsbaar op te stellen en je volgers waarderen dat. Jij hebt een grote impact op personen en hoe ze zich voelen. Door deze waardevolle zet voelen je volgers zich begrepen door jou.

Als je veel berichten krijgt dan is het misschien niet mogelijk om op alle individuele berichten te reageren. We verwachten niet dat je in dit scenario 300 aparte berichtjes terugstuurt, tenzij je dat graag doet natuurlijk. En misschien heb je niet genoeg achtergrondkennis of professionele kennis van de materie om erop te reageren. In dat geval kan je je kanaal gebruiken om een algemene boodschap uit te sturen of daarbij te verwijzen naar de relevante organisaties. Zo bereik je iedereen en hoef je niemand teleur te stellen.

Volg gerust de tips: Wat kan je doen als je volgers zich niet goed voelen?