Hoe ga je om met het schoonheidsideaal?

Zeg, je ziet er goed uit! 

Een goede kledingsmaak, fierheid op een fitnessdoel dat je hebt bereikt of gewoon een blij gezicht op een goeie dag: het zijn aangename momenten om te delen en veel van je volgers zullen er met plezier naar kijken. Maar welke impact hebben die mooie beelden op je volgers en op jezelf?

Uit onderzoek van de School for Mass Communication Research KU Leuven
Wat doet het schoonheidsideaal met jouw volgers?

Veel influencers promoten het schoonheidsideaal. Wie post over een fitte levensstijl met foto’s over gezonde voeding en sport doet aan ‘fitspiration’.

Je zou kunnen denken dat zo’n influencer een positieve invloed heeft, maar onderzoek van de School for Mass Communication Research KU Leuven heeft aangetoond dat het promoten van het ideale - en bovendien geseksualiseerde -  lichaam kan leiden tot overdreven sporten en heel weinig eten. 

Het opdringen van jouw schoonheidsideaal kan dus negatieve gevolgen hebben voor je volgers. Laat jezelf ook niet vangen door de mensen die jij volgt.

Er zijn twee bewegingen die willen opboksen tegen het schoonheidsideaal en ons verlossen van de Instagramperfectie, maar onthoud vooral dat het niet evident is om als influencer bepaalde boodschappen mee te geven. Ze kunnen altijd een impact hebben op hoe je volgers zich voelen.

  • Body positivity: deze beweging stelt zich vragen bij het slanke schoonheidsideaal en wil dat we met zijn allen het menselijk lichaam aanvaarden in al zijn vormen.
  • Body neutrality: deze beweging vindt het niet belangrijk hoe ons lichaam eruit ziet, maar focust zich op wat het lichaam allemaal kan of voor ons doet. Hoe je je voelt mag niks te maken hebben met hoe je eruit ziet.