Hoe beïnvloeden food influencers voedingsgewoonten?

Als je naam en faam gemaakt hebt als food influencer: proficiat, maar je past best op met de voedingsadviezen die je geeft. Want foute gezondheidsclaims en verkeerd dieetadvies vormen een risico voor de gezondheid. Maar ook juridisch loop je een risico: het maken van voedingsbeweringen en gezondheidsclaims zijn immers juridisch geregeld.

Een leuk weetje uit het InFlOOD-project: hoewel food influencers mensen gezonder doen eten (zoals meer groenten en minder verwerkt vlees), kan hun informatie ook leiden tot eetrestricties en voedingsstoornissen. Er zijn wel wat influencers die controversiële dieetclaims doen, en ja, die hebben misschien wel voordelen op korte termijn, maar die diëten zijn vooral negatief voor de gezondheid op langere termijn.

Geen hamburgeasas voor Spaanse influencers

Wist je dat Spaanse influencers een vettige hamburger zelfs niet meer mogen promoten? Het is een stap om de bevolking in Spanje gezonder te doen leven. Zo besef je nog maar eens welke impact influencers kunnen hebben.

Ongezonde influencers doen ongezond eten
Uit onze poll op Instagram bij influencers.

Dus influencers die gezonde voeding promoten, doen gezond eten. Maar stel: je geeft niks om jouw voeding en je toont ook heel veel van je ongezonde voeding in je Stories en je posts? Je kan het al raden: ook dan kan het gebeuren dat je volgers jouw voedingspatroon nabootsen. Dat is toch wat gebeurde toen Vlaamse adolescenten twee weken lang  influencers volgden die ongezond eten promoten in het kader van een onderzoek.

Op korte termijn leidt zo’n imitatiegedrag tot een ongezond voedingspatroon, maar op langere termijn is het nog erger: van overgewicht tot hart- en vaatziekten.

Hoe moet ik dan wel over voeding posten?

Dat kies je natuurlijk helemaal zelf, jij moet niks van ons. Je kan alleszins het goede voorbeeld geven door kraantjeswater te drinken, seizoensfruit te eten of je broodje hummus te posten. Maak je reclame voor frisdrank of chocolade, kader het dan als een extraatje  in een gezond voedingspatroon. Ongezonde voeding moeten we natuurlijk niet volledig schrappen, maar we eten ze toch best niet te vaak en in kleine porties.

Maar nu je hier toch bent, dit is wat je beter niet doet:

  • Focus niet op voedingsstoffen: de voedingsdriehoek heeft het over voedingsmiddelen en voedingspatronen, niet meer over koolhydraten of vetten. 
  • Pas op met superfoods zoals acaibessen en chiazaad: het zijn geen wondermiddelen.
  • Let op met het promoten van diëten: vooral als het de zoveelste nieuwe rage is.
  • Focus niet op gewicht of gewichtsverlies: spreek wel over gezondheidsvoordelen in het algemeen.
  • Doe zelf wat extra research op Gezond Leven of Gezondheid en Wetenschap of in het EU Health Claim Register: zo vermijd je foute gezondheidsclaims.
  • Denk goed na voor je samenwerkt met voedingsbedrijven die ongezonde producten willen promoten.

Maar laat het vooral smaken!

Kan ik recepten zomaar kopiëren?

Influencers passen soms recepten lichtjes aan en doen dan alsof dit hun eigen recepten zijn. Je moet je ervan bewust zijn dat dat niet mag. Recepten kunnen soms auteursrechtelijk beschermd zijn. Lees hier meer over auteursrechten.

De chef-kok David Lebovitz geeft hier enkele tips hoe je hier het best mee omgaat.